ål teaser arm

Elektriska ålar utför flygattacker mot fienden

Biolog bekräftar 200 år gammal skröna om hoppande elektriska ålar, som lämnar vattnet för att attackera fienden.

14 juni 2016 av Karine Kirkebæk

Du kommer släntrandes längs vattnet och plötsligt hoppar en elektrisk ål upp ur vattnet och ger ditt ben en stöt på flera hundra volt.

Det låter som en skräckhistoria, men enligt anteckningar från den kända vetenskapsmannen Alexander von Humboldt var detta vad han var vittne till i Amazonas en dag i mars år 1800.

Där såg han elektriska ålar som hoppade upp ur vattnet för att attackera en flock hästar med elektriska stötar. Detta förlamade hästarna, varpå de drunknade i det grunda vattnet efter några minuter.

Men händelsen har aldrig bekräftats vetenskapligt – förrän nu.

Angreppen är kraftigare ovan vattenytan

Biologen Kenneth Catania upptäckte vid ett tillfälle att elektriska ålar faktiskt använder sig av en “hoppattack” med en kraftigare stöt än om de attackerar i vattnet.

Ålarna använder speciellt den här metoden att attackera när de känner sig hotade av något som endast delvis är täckt att vatten.

Då höjer de sig över vattnet genom att trycka sig upp med svansen mot botten och pressa hakan mot fienden och ge dem en stöt.

En elektrisk ål hoppar upp ur vattnet för att attackera en modell av ett alligatorhuvud. Foto: Vanderbilt University

Ström direkt in i fienden

Catania mätte ålens attack genom att sätta en voltmeter och amperemeter på en aluminiumplatta. Ju högre upp ålen hoppade i sin iver att attackera, desto mer spänning och strömstyrka överförde den – över 200 volt och knappt en ampere.

Det beror på att vatten är isolerande och därför inte leder elektrisk ström speciellt bra. Men når ålen kommer ovan vattenytan har den elektriska strömmen fri lejd och leds direkt från ålens kind till dess fiende.