Elephants

Elefanters hår skyddar mot värmen

Håren hos elefanterna leder bort värme.

24 januari 2013

Hittills har biologerna antagit att djur utvecklar hår för att kunna hålla kvar värmen. Nu visar det sig att elefanters hår hjälper djuren att göra sig av med värmen. Det hävdar en amerikansk forskargrupp vid Princeton University i New Jersey.

Forskarna har undersökt elefanthud med och utan hår och funnit att elefanter använder sin glesa hårväxt till att leda bort värme från kroppen. De spridda elefanthåren kan inte som på ett tätare behårat djur kapsla in och värma upp luft och därmed värmeisolera. Varje hårstrå fungerar i stället som ett utskott, som avger värme till luften. Håren står för 20 procent extra värmeavgivning sett i förhållande till djurets övriga värmeavgivning. I lugnt väder är vinsten 5 procent, medan den är inemot 23 procent i lätt bris.

Forskarna har även klarlagt att när ett djur har mer än 300000 hår per kvadratmeter hud, fungerar håren värmeisolerande. Elefanter har maximalt 1500 hår per kvadratmeter, och därför avger de värme. Fenomenet har inte tidigare observerats.

Hårtätheten hos djur varierar:

Elefant: 1500 hår per m2 Människa: 2 000 000 hår per m2 Utter: 1 000 000 000 hår per m2