Använder djur bajs som försvar?

Jag har hört att en del larver använder sin avföring som vapen mot andra djur. Kan det verkligen stämma?

Avföring och urin är vanligtvis något som djur gör sig av med så fort som möjligt. Det finns dock arter som har hittat sätt att använda sina exkrementer. Extremast i det avseendet är sköldpaddsskalbaggarnas larver, som använder avföringen som ett aktivt försvar. Larverna, som även kallas avfallsbärare eller sophämtare, är utrustade med en stor delad utväxt baktill. Den använder de som ett stativ, på vilket de placerar sina exkrementer, som med tiden blir till en glänsande, geléaktig massa. Varje gång en larv registrerar en fiende, vrider den sin gaffelformade hållare över kroppen, så att den fungerar som skydd. Tekniken är effektiv bland annat för att de flesta rovdjur medvetet undviker avföring, som kan innehålla fullt med gifter. Av samma anledning finns det skinnbaggar, som klistrar fast sin avföring på ryggen. Dessutom finns det mindre leddjur, fjärilslarver och spindlar, som kamouflerar sig som fågelavföring och annat osmakligt.