Motgift mot ormgift framställs genom att man sprutar in gift i djur som bildar antikroppar mot ormgiftet.

Hästar räddar dig från giftiga ormbett

Att snabbt få en spruta kan rädda ditt liv om du blivit biten av en giftig orm, men hur tillverkar man egentligen ett motgift?

Ormgift kan angripa dina nerver så att du blir förlamad eller faller ihop i kramper, eller så kan det få de syretransporterande cellerna i blodet att spricka.

Om du hinner få motgift i tid kan du klara dig från en katastrof. Motgift framställs genom att man sprutar in ormgift i ett djur, exem pelvis en häst.

Kort därpå reagerar hästens immunförsvar genom att bilda så kallade antikroppar. Det är proteiner som hjälper kroppen att bekämpa främ man de ämnen och de är huvudingrediensen i motgift.

Hästen blir immun mot giftet

Hästen får först en liten dos gift och under flera veckor sprutas sedan allt större mängder in i hästen tills djuret efterhand har upparbetat en stor mängd antikroppar i blodet – så mycket att den överlever en giftdos som normalt skulle kunna döda flera hästar.

Till sist tappas hästen på blod och antikropparna isoleras till ett motgift.

>> Följ med på ett tropiskt äventyr till Galápagosöarna!

Detta kan rädda ditt liv om du råkar ut för ett ormbett eftersom hästens antikroppar hjälper ditt immunförsvar att bekämpa giftet.

Hästar bildar motgift

De dödligaste ormarna

Världens 600 giftiga ormarter dödar varje år omkring 30 000 människor.

Mambor:

De fyra arterna av denna extremt giftiga giftsnok lever alla i Afrika.

Kobror: