olinguito new bear

Nytt köttätande däggdjur upptäckt

Men den hitintills okända köttätaren hade stått på museum i många år.

27 november 2013

Nattdjur från Anderna

För första gången på 35 år har forskare funnit ett nytt köttätande däggdjur på en av de amerikanska kontinenterna. Djuret, som är 35 centimeter långt och väger 900 gram, liknar med sina spretande öron, sin rödbruna päls och sina stora ögon ett mellanting mellan en katt och en björn.

Det nattaktiva djuret lever i träden i Anderna i Ecuador och Colombia. Arten tillhör ordningen Carnivora (köttätare), även om den mest lever av frukter och insekter.

Det nyupptäckta djuret är döpt till olinguito – men det är faktiskt inte så nytt. Naturhistoriska museer i USA hyser flera uppstoppade exemplar, som felaktigt bestämts till olingobjörn, ett litet däggdjur i halvbjörnfamiljen.

DNA-analyser bekräftar

När en forskare på Smithsonian National Museum of Natural History granskade samlingen av olingobjörnar lade han märke till att några av dem skilde sig från de andra genom sin tjockare päls och sitt mindre kranium. Forskaren Kristofer Helgen misstänkte att djuret kunde vara en hittills obeskriven art – och mycket riktigt. Under flera expeditioner till Anderna har Helgen och hans team nu funnit tusentals levande olinguiter, och DNA-analyser bekräftar att den lilla halvbjörnen är en helt egen art.

Nya köttätande däggdjur är ovanliga

När forskare hittar okända köttätare bland däggdjuren, är arterna ofta sällsynta.

Senaste fyndet i regionen: 1978, Colombia

Cirka 20 centimeter långa vesslan Mustela felipel. Tio individer har setts i Anderna.

Senaste fyndet i världen: 2010, Madagaskar

Arten Durrells vontsira är stor som en katt och tillhör samma familj som sengångarna. Två levande individer är kända.