Blue Origin

Nytt från vetenskapens värld – vecka 48

Amazons raket landar säkert · Gråtruten äter levande babyvalar · Ljussabel skär genom metall · Kineser testar världens största alienjägare · Ladda ned 18 filmer i sekunden.

26 november 2015 av Karine Kirkebæk

Amazons raket landar säkert

Se Blue Origin-raketen både lyfta och landa säkert på jorden. Foto: Blue Origin

Mannen bakom Amazon, Jeff Bezos, har skrivit rymdhistoria. Det gjorde han när han rymdföretag Blue Origin lyckades landa sin raket säkert på jorden. Raketen nådde en höjd på cirka 100 kilometer och rusade ned genom atmosfären innan en bromsraket saktade ned farten och såg till att landningen blev mjuk. Raketen är återanvändbar och ska hjälpa till att sänka biljettpriserna på kommersiella rymdresor. Källa: CNN

Gråtruten äter levande babyvalar

Måsarna sätter sig på valens rygg och hackar i den. 99 procent av alla rätvalungar simmar runt med sår på ryggen. Såren kommer från gråtrutar, som ser valarnas späck som en buffé när de dyker upp till ytan för att hämta luft. Forskare menar att ett hastigt växande antal stora havsdäggdjur simmar runt med stora öppna sår på ryggen. Källa: Public Library of Science One

Ljussabel kan skära genom metall

Amerikanska luftvapnets Tech Torch. Foto: US Air Force.

Det amerikanska flygvapnet har utvecklat ljussabeln Tech Torch, som kan skära genom stålstänger, järngaller och tunga lås på bara några sekunder. Man håller ljussabeln i handen och det är kompakt och klingan är en extremt varm stråle av metallånga på över 2000 grader. Vapnet ska användas av soldater till att skära sig igenom stål i krigszoner.

Ljussabeln visas upp. Källa: Air Force Research Laboratory

Kineser testar världens största alienjägare

Teleskopet mäter 500 meter i diameter.

Världens största radioteleskop är klart att testat i Kina. Teleskopet FAST (Five hundred meter Aperture Spherical Telescope) mäter 500 meter i diameter och det tar 40 minuter att gå hela vägen runt det. Det består av mer än 4?500 trekantiga paneler. Den paraboliska spegel som sitter mitt i teleskopet och koncentrerar all strålning och ljus och eventuella tecken på liv från rymden har installerats. Källa: The People’s Daily Online