Kan flodhästar bli solbrända?

Flodhästar är ibland helt röda i skinnet. Är det för att de har bränt sig i solen?

1 september 2009

Med tanke på att det finns flodhästar över stora delar av det tropiska Afrika, skulle man tro att flodhästen för länge sedan borde ha anpassat sig till den varma och starka solen i området. Så är det emellertid inte. En flodhäst kan få det för varmt, och den kan bli kraftigt solbränd. De flesta djur kan i större eller mindre grad få problem med solen. Ju mindre päls eller fjädrar de har, desto sämre tål de solen. Däggdjur som valar, flodhästar och elefanter är speciellt utsatta för allvarliga brännskador. De olika arterna har utvecklat var sin metod för att klara av problemet, Vissa är helt enkelt nattaktiva, andra ser till att stanna i skuggan eller i vatten, och några täcker sig med sand, lera eller annat. Flodhästen använder sig av alla tre metoderna. Om en flodhäst skulle vara tvungen att gå upp på land mitt på dagen, har den en sista utväg. Den utsöndrar en röd tjock vätska, som fungerar som ett slags solkräm, som förhindrar de värsta brännskadorna. Om flodhästarna har riktigt röda fläckar, så beror det alltså inte på att de har bränt sig i solen utan på en speciell form av naturlig solkräm.