Kameleonten skiftar färg med nanokristaller

Forskare har avslöjat att kameleonter inte skiftar färg med hjälp av färgpigment som man hittills trott – utan via speciella nanokristaller i huden.

2 juli 2015

Ett av djurvärldens mest fascinerande trick har nu avslöjats. Kameleontens färgskifte beror inte på speciella färgpigment som man hittills trott.

Förvandlingskonstnären använder i stället nanokristaller för att reflektera ljus vid olika våglängder och uppnår därmed blixtsnabba färgbyten i samverkan med de underliggande pigmentcellerna. Samma mekanism är känd hos fiskar, när de glänser som metall.

En upphetsad kameleont byter färg

En grupp schweiziska forskare vid universitetet i Genève studerade huden hos panterkameleonten från Madagaskar i elektronmikroskop, och fann att den har ljusreflekterande celler som var och en innehåller ett välordnat gitter av flera hundra tusen kristaller.

Avståndet mellan kristallerna förändras när djuret blir upphetsat och huden utvidgar sig. Under cellskiktet har kameleonten ett annat lager med större kristaller, som reflekterar en stor del av ljus och strålning från solen.

Forskarna menar att cellerna kan reglera kroppstemperaturen, och kombinationen av de båda cellskikten är ett evolutionärt framsteg. Enbart hanarna kan trolla med färgen.

Skillnaden på en avslappnad och en upphetsad kameleont:

1: Hos ett avslappnat djur sitter kristallerna tätt och reflekterar grönt och blått ljus vid mellanlång respektive kort våglängd.

2: En upphetsad kameleont blåser upp sig och avståndet mellan kristallerna ökar, så att de reflekterar gult och rött ljus vid längre våglängder.

Kameleonten är inte unik