Kamæleon

Rovdjur jagar med specialvapen

Vissa rovdjur har gått till ytterligheterna för att kunna fånga sitt byte. De har utvecklat speciella organ och lemmar som kan överrumpla det intet ont anande offret. Se när djuren agerar med sina sofistikerade jaktredskap och tekniker.

20 januari 2015 av Malene Breusch Hansen

Kameleonten drar ihop musklerna i sin långa tunga och skjuter iväg den med en hastighet av 20 kilometer i timmen.

När den träffar det ovetande bytet får musklerna tungspetsen att böja sig så att den fungerar som en sugkopp som håller fast bytet.

På så sätt är det många bytesdjur som inte hinner upptäcka att deras liv är i fara innan det attackerande rovdjuret har satt sina tänder i dem. Det är konsekvensen av de fantastiska anpassningar som visar rovdjur har genomgått för att förfina sina jakttekniker.

Fingerdjuret är ett fingerfärdigt rovdjur

Fingerdjuret är en halvapa som lever på ön Madagaskar utanför Sydafrikas kust och det här djuret har utvecklat ett speciellt tunt långfinger – ungefär i samma tjocklek som ett spaghettistrå. Med det kan fingerdjuret nå in till larver som gömmer sig i gångarna innanför trädens bark.

VIDEO: Fingerdjuret fiskar ut larver från trädet med sitt tunna finger:

Rovdjur sniffar sig fram under jorden

Ett annat snabbt djur är stjärnmullvaden. Den har kompenserat sina nästan blinda ögon med en extremt välutvecklad näsa och förfinat både lukt och känselsinnen.

Nosen har cirka 25 000 små känselorgan som på bara åtta millisekunder kan bestämma om ett byte kan ätas. Mullvaden kan på 120 millisekunder sniffa sig fram till ett byte och äta det.

VIDEO: Sniffande rovdjur fångar byte på 120 millisekunder:

Många rovdjur använder specialverktyg

Både flamingon, flashlightfisken och parasitsteklar har utvecklat geniala jaktredskap och tekniker. Läs bland annat om flashlightfisken som har en inbyggd ficklampa i sina ögon i vår stora artikel: