Isbjörn med hull på magen

Isbjörnen är immun mot hjärt-kärlsjukdomar

En fullvuxen isbjörn släpar runt på 200 kg kroppsfett, men behöver varken frukta kolesterol eller hjärt-kärlsjukdomar. Björnen har utvecklat en speciell genuppsättning som avlägsnar kolesterol och fett från blodet.

3 november 2014 av Karen Grubbe og Rasmus Palludan

Isbjörnen älskar att äta späckfeta sälar. Trots denna mycket feta kost har isbjörnen inga problem med hjärt- och kärlsjukdomar. Det har ett internationellt forskarteam från USA, Kina, Danmark och Grönland upptäckt. Under evolutionens gång har isbjörnens hjärtoch kärlsystem anpassat sig till stora mängder fett.

VIDEO: Se varför en isbjörn inte behöver tänka på fettprocenten:

Observera att videon är på engelska utan undertexter.

En isbjörn har extrem fettolerans

Utifrån vävnadsprover från 79 isbjörnar och tio brunbjörnar har forskarna undersökt isbjörnens gener och jämfört dem med brunbjörnens. Proverna avslöjade att isbjörnen härstammar från brunbjörnen, men att de åtskildes för mindre än 500 000 år sedan. Isbjörnen har sedan utvecklat sin egen evolutionära gren för att anpassa sig till det arktiska klimatet.

Under en med evolutionära mått mätt kort tid utvecklade isbjörnen bland annat sin vita päls och en extrem tolerans för fett, som har varit livsnödvändig för att kunna överleva de isande kalla arktiska vintrarna.

Speciell genpool gör isbjörnen kolesterolfri

Av 20 isbjörnsgener som sannolikt gynnats under evolutionen är nio relaterade till hjärt- och kärlsystemet. En av de nio generna är också känd från mus, råtta och människa, hos vilka den kodar för ett visst protein, APOB, som effektivt avlägsnar kolesterol och andra lipider från blodet.

Nästa steg för forskarna är att kartlägga DNA från fossila isbjörnar för att lista ut exakt hur den genetiska anpassningen egentligen har kunnat gå till.

Fettet är nödvändigt

Isbjörnen väger omkring 400 kilo. Hälften är fett, som är livsnödvändigt i det kalla Arktis.

VÄRMEISOLERING Under huden ligger ett fettlager, medan huden är svart och absorberar solvärmen.

VÄTSKEFÖRSÖRJNING När kroppsfettet förbränns bildas vätska, som djuret har behov av i Arktis isöken.

FETTDEPÅER Största delen av isbjörnens fett är fördelat på ryggen, magen och bakdelen.