Zombie: Stekel hjärntvättar nyckelpiga med virus

Stekel gör nyckelpiga till zombie

Parasitstekeln kan förvandla en nyckelpiga till en zombie. Den förlamade nyckelpigan förvandlas till livvakt för stekelns larver som tryggt kan kläckas under nyckelpigan.

Lömsk virusattack gör nyckelpigan till zombieslav

Parasitstekeln Dinocampus coccinellae är beryktad för sin förmåga att förvandla nyckelpigor till zombier.

Hur stekeln bär sig åt har forskarna hittills inte kunnat förklara, men nu har en franskkanadensisk forskargrupp avslöjat parasitstekelns hemliga vapen:

Den låter ett virus angripa nyckelpigans nervsystem, så att nyckelpigan blir paralyserad och därefter helt styrs av parasitstekeln.

På så sätt tvingas nyckelpigan att fungera som en slags livvakt som ser efter och skyddar parasitstekelns avkomma.

Nyckelpiga förvandlas till stekelns livvakt

Med sitt äggläggningsrör lägger stekeln ett virusinfekterat ägg inne i nyckelpigans kropp. När ägget kläcks, sprider viruset sig till nyckelpigan, som då ser det som sin viktigaste uppgift att skydda stekellarven tills denna utvecklats till en flygfärdig stekel.

1: Med hjälp av äggläggningsröret lägger parasitstekeln sitt virusinfekterade ägg i nyckelpigan.

2: Efter cirka 20 dagar ägget till en stekellarv, som kommer fram ur nyckelpigans bakkropp. Samtidigt sprids ett hittills okänt rna-virus, som forskarna har döpt till D. coccinellae Paralysis Virus, från det kläckta ägget till nyckelpigans nervsystem. Viruset angriper nyckelpigans nervceller och förlamar delvis djuret.

3: Larven spinner en kokong mellan benen på nyckelpigan, som blir liggande kvar ovanpå kokongen och försvarar larven mot rovdjur, medan den förvandlas till stekel.

4: En ung stekel kommer ut ur kokongen.

Enligt forskarna blir omkring en fjärdedel av nyckelpigorna friska igen när stekeln lämnar dem.

Insekter tar till alla knep för att överleva Den lilla nyckelpigan är inte det enda offret i krypens krig för överlevnad. Lär mer i vår artikel om krypens fula knep: