Ant in dessert

Video: Se silvermyran ila runt i den extrema ökenhettan

Inget annat djur kan överleva lika höga temperaturer som silvermyran. Först vid en kroppstemperatur över 53 grader dukar den blixtsnabba instekten under.

28 februari 2014

Läs om hur djur överlever extrema förhållanden i öknen

Läs artikeln: "Ökendjur trotsar extremerna" från Illustrerad Vetenskap 5/2014. Som prenumerant på tidningen kan du hämta artikeln genom att klicka på knappen nedan.

Specialbyggd för middagshetta

Silvermyran lever i några av Saharas varmaste delar och är aktiv under dagens allra varmaste timmar. Här är stort sett alla andra djur inaktiva och därför är det inte någon större fara för att silvermyran möter insektsätande fiender. Men det har sitt pris.

Även om silvermyran har ett speciellt värmeavvisande skal och har långa ben så att de är upplyfta lite från den mycket varma jordytan kan de ändå inte överleva många minuter i den stekande solen. När de ska söka föda föregår det därför i ett rasande tempo. Myrorna störtar ut ur sina hål och far runt på sanden som raketer i jakten på föda.

Steker insekter i ökensanden

Deras navigationsförmåga ska också vara perfekt, för om de inte kan hitta vägen tillbaka till sitt hål inom 10 minuter är de dömda. Värmen har dock den fördel att om de finner en insekt som fortfarande lever behöver de bara hålla fast den mot sanden ett ögonblick, så om den inte är stekt så är den i alla fall så medtagen av värmen att den inte sprattlar, vilket gör den lätt att släpa med tillbaka.

Se silvermyrorna ila runt på den heta nordafrikanska ökensanden i jakten på föda:

Läs om hur djur överlever extrema förhållanden i öknen

Lynhurtige løbere

Sølvmyren pisker over det varme sand med 100 kropslængder i sekundet. Det svarer til at et menneske kan løbe 450 km/t. 53 grader er den maksimale kropstemperatur, sølvmyren kan overleve. Stressproteiner udløses, inden myren drøner ud af boet og sikrer, at cellerne bliver ved med at fungere i de ekstreme temperaturer.