Varför flyger fjärilar aldrig när det regnar?

Jag har aldrig sett en fjäril flyga, när det regnar. Jag har hört att det beror på att regnet skulle skölja bort stoftet på dess vingar. Stämmer det?

Det är helt riktigt att fjärilar inte flyger i regnväder, och det gäller faktiskt alla insekter. En gammal förklaring till fjärilarnas bristande vilja att förflytta sig i regnväder är att vattnet sköljer av stoftet på deras vingar, och att de utan detta skulle dö. Det har emellertid inget med verkligheten att göra. Om inte fjärilarna behandlas mycket hårdhänt, kommer inte ens förlust av stora mängder stoft att påverka djurens flygförmåga nämnvärt. Stoftet på fjärilarnas vingar är i verkligheten små färgade fjäll. Amerikanska forskare som studerar den stora monarkfjärilens vandringar gnider ofta av fjällen på den ena vingen, så att de kan sätta fast en självhäftande nummeretikett på djuren. Det besvärar inte fjärilen, som utan problem genomför sina 2000 kilometer långa resor till vinterkvarteren i Mexico. Förklaringen till att varken fjärilar eller andra insekter är särskilt förtjusta i att flyga i regnväder är i själva verket ganska enkel. Regndropparna är så stora och tunga i förhållande till insekterna att de utgör en reell fysisk fara för dem. Skadas inte djuren av själva sammantötningen, kan dropparna vara tunga nog att slå dem till marken. Därmed kommer till exempel en havererad fjäril att vara i en förbipasserande insektätares våld.