Ants

Myror fortplantar sig genom kloning

Myror av en viss art i Amazonas fortplantar sig könlöst. De är samtliga honor.

22 oktober 2009

Myrarten Mycocepurus smithii har överraskat forskarna. Nya DNA-prover visar dels att samtliga myror av denna art är honor, dels att myrorna förökar sig på asexuell väg.

Alla myror i en familj är nämligen kloner – alltså genetiskt identiska kopior – av familjens överhuvud, drottningen. Det visar undersökningar av en grupp myror från Amazonas, som gjorts av biologen Anna Himler vid University of Arizona.

Kloning av honor har aldrig setts förr

Man känner till asexuell reproduktion av hannar hos andra djurarter, men en sådan typ av reproduktion av honor har aldrig tidigare observerats. När forskarna undersökte myrornas könsorgan, kunde de se att flera organ som normalt används för reproduktion saknas hos Mycocepurus smithii.

Enligt Anna Himler finns det både för- och nackdelar med reproduktion utan sex. Fördelen är bland annat att myrorna kan fokusera på att skaffa föda genom att odla svampar.

En nackdel är att de lättare faller offer för till exempel parasiter, då de genetiskt lika myrorna har identiskt samma immunförsvar.