© TunedIn by Westend61, Shutterstock

Myggspray tar bort myggors luktsinne

Världens bästa insektsmedel, molekylen DEET, har varit nummer ett, sedan USA:s militär uppfann det 1958. Först nu vet forskarna varför det har effekt.

Forskarna gjorde försök med bananflugor, då två rör fylldes med mat och det ena även smordes in med DEET.

Som förväntat föredrog flugorna det andra röret.

Först nu vet forskarna varför det har effekt. Molekylärbiologen Mathias Ditzen och hans kollegor har upptäckt att ämnet inte skrämmer bort myggor utan fungerar som en molekylär näsklämma, som hindrar myggen från att känna lukten av komponenter i människosvett.

Som förväntat föredrog flugorna det andra röret.

Överraskningen kom då forskarna presenterade flugorna för de båda tomma rören, där det ena var insmort i DEET.

Nu kravlade flugorna ned lika mycket i båda rören, så DEET skrämde alltså inte flugorna.

Forskarna under-sökte flugornas doftreceptorer och fann att en del av dem inte fungerar i DEET-ånga.

De upprepade försöket med malariamyggor och fann att DEET blockerar tre receptorer, som känner av vissa molekyler i människors svett. Det kan leda till nya insektsmedel.