sugarfree cockroach

Kackerlackor är mutanter

Genom att ändra sina smaklökar har de på några få år fått avsmak för allt sött - också det gift vi lägger ut för dem. Vad blir deras nästa drag?

3 januari 2014 av Lise Tønner

Sedan mitten av 1980-talet har skadedjursbekämpare gillrat kackerlacksfällor med söt lockmat för att bli av med de bruna otygen till insekter.

Det har fått den tyska kackerlackan Blattella germanica att anlägga en genial överlevnadsstrategi. Genom att framkalla en mutation i sina smaklökar har insekten på rekordtid fått stark avsmak mot det söta. Det som tidigare smakade gott och lockade till sig kackerlackorna smakar nu bittert och får dem att hålla avstånd. Skadedjursbekämparna är satt i schackmatt.

Forskare förundrade

Forskare från North Carolina State University i USA var förundrade över att vissa bestånd av den tyska kackerlackan Blattella germanica inte längre lät sig luras in i fällorna utan till synes hade fått en aversion mot socker. Mycket demonstrativt avisade kackerlackorna den söta lockmaten.

Det skulle dock gå 20 år innan forskarna från samma forskningsteam i USA tog tag i mysteriet om kackerlackornas motvilja mot socker. Våren 2013 kunde de offentliggöra resultat från nya undersökningar där de hade tittat närmare på de utvalda bestånden. De överraskande resultaten visade varför kackerlackorna verkade ha blivit smakförvirrade.

Mutation i smaklökarna

Kackerlackornas motvilja mot socker - närmare bestämt glukos - berodde förmodligen på en mutation i kackerlackornas smaklökar. Mutationen gör att det som tidigare smakade sött nu smakar bittert för kackerlackorna. Resultatet blir att insekterna har fått avsmak mot allt sött och därmed undgår insektsfällor med söt lockmat.

Läs mer om de uppseendeväckande forskningsresultaten - och om skadedjursbekämparna motdrag - i Illustrerad Vetenskap nr 2/2014, och se en video från försöket, där kackerlackorna avstår från en lockande portion sylt till fördel för något mindre sött.