Hur trotsar smådjur strömmen?

Fiskar kan simma mot strömmen, men hur är det med alla de insekter och smådjur som lever i en å eller älv – varför spolas de inte ut i havet?

Det är inte lätt att vara en liten insekt i strömmande vatten. De insekter som lever på utsatta ställen, till exempel på stenar i vattnet, måste konstant kämpa för att inte bli bortspolade. Det är en aning lättare för bottendjuren, som trots allt kan söka skydd under blad eller stenar på bottnen. Strömmen flyttar oundvikligen många insekter och andra smådjur i riktning mot havet. Brittiska biologer har till exempel undersökt ett litet vattendrag i Wales och bara från detta vattendrag menar de att mer än 260000 sötvattenstångloppor spolas ut i havet under ett år. Det är nu inte för att de små djuren inte anstränger sig för att stanna i vattendraget. En stor del av djuren är inställda på att trotsa strömmen, och så snart chans erbjuds rör de sig mot strömmen. Det finns till och med små virvelmaskar som oavbrutet kämpar sig fram i det forsande vattnet. Naturligtvis tillkommer hela tiden nya djur, annars skulle vattendraget efterhand tömmas på smådjur. Djuren förökar sig flitigt, och en del av dem har utvecklat fiffiga metoder för att stanna i vattendragen. Många av de larver och nymfer som lever i vattendragen blir som vuxna till flygande insekter, såsom nattsländor, dagsländor och rovbäcksländor. De lämnar vattendraget för att para sig, varefter honorna finner ett lämpligt ställe att lägga ägg. Forskarna har gett sådana flygande honor injektioner med radioaktivt material, så att man kunnat följa insekternas rutt. Det visar sig att många arter har ett inkodat behov av att flyga mot strömmen för att lägga ägg. På så sätt koloniserar de hela tiden vattendraget uppifrån, så att det inte får slut på insekter.