bananfluelarve

Fluglarv ser ljuset med hela kroppen

Bananflugans larver använder listig strategi för att överleva.

10 maj 2011

Vad bör en bananfluga göra för att överleva och bli till en vuxen bananfluga? Den ultimata strategin är naturligtvis att gräva sig djupt in i en frukt, där det finns rikligt att äta och där larven är väl skyddad mot att själv bli äten av flugor och andra djur.

Man har länge vetat att bananflugelarven i huvudet har ljuskänsliga celler, som utvecklas till ögon hos den vuxna flugan. När larven borrar ned huvudet i frukten, släcks dagsljuset i ögonen, och larven vet att den är på rätt spår, men hur vet larven när resten av kroppen kommer med in i det mörka och skyddande paradiset, så att larven inte bara gömmer huvudet, medan svansen sticker ut och avslöjar dess ägare för hungriga och skoningslösa fiender?

Nu har amerikanska forskare vid Howard Hughes Medical Institute, University of California och New York University funnit svaret. Bananflugelarven har i huden ljuskänsliga celler, som är utspridda över hela kroppen. Dessa celler fortsätter att registrera det skarpa dagsljuset, tills ljuset slocknar i de sista cellerna på svansen, när larven har begravt sig fullständigt i det saftiga fruktköttet, där den kan frossa utan att löpa så stor risk att bli upptäckt av rovdjur.

Forskarlaget gjorde sin upptäckt genom att genmodifiera bananflugor, så att de inte längre bildar ögon. Därpå skannade de larvernas hud efter ljuskänsliga celler och hittade dem. Efteråt konstaterade forskarna genom försök att larver utan de normala förstadierna till ögon fortfarande är känsliga för ljus.

Huden känner ljuset

Bananflugelarver har störst chans att överleva djupt inne i en frukt. När de ljuskänsliga cellerna i ­huden inte längre registrerar ljus, är larven dold för rovdjur.