Hur bestämmer man djurs ålder?

Man hör ofta om djurs ålder, men hur bär forskarna sig åt för att ta reda på den?

1 september 2009

Metoden beror på vilken djurgrupp det rör sig om. När det gäller fåglar, får biologerna ofta nöja sig med att se på fjäderdräkten och kan i regel bara avgöra om djuret är ungt, vuxet eller gammalt. För däggdjur kan åldern ofta uppskattas utifrån slitaget på tänderna, men det är inte alltid helt exakt. Däremot har biologerna en ganska pålitlig metod, när det gäller fisk. Fiskar har en liten öronsten, en så kallad otolit, och liksom barken växer på träd och bildar årsringar, avlagras det i fiskars öronsten kalk, som kan skvallra om deras ålder. Ofta kan man ange en fisks ålder med ett års felmarginal. Vissa metoder riktar sig mot en viss art. Till exempel arbetar man för närvarande på Köpenhamns universitet med en ny teknik för att ålders-bestämma narvalar. Där utnyttjar man det faktum att linskärnan i ögat innehåller asparaginsyra, som långsamt bryts ned under hela livet. Om resultaten visar sig hålla, tyder det på att narvalar kan bli uppemot 60–70 år gamla – dubbelt så mycket som man hittills har antagit.