Giraffe

Hur andas giraffer?

Redan använd luft är inte något problem för giraffen, trots att luften skall två meter ned och upp genom den långa halsen.

24 juni 2011

Välvuxna giraffer kan mäta upp till fem och en halv meter från foten till översta delen av huvudet, och halsen är då cirka två meter lång. Man skulle kunna tro att giraffen kan drabbas av samma problem som en dykare, som använder för lång snorkel, nämligen att luften i luftvägarna inte förnyas vid varje andetag.

Fysiologiska undersökningar har emellertid visat att giraffer inte har större dött luftrum (dead space), alltså använd luft som inandas igen, än andra däggdjur. Det beror på att girafferna sätter mer fart på utandningsluften. Luftens genomsnittliga hastighet i giraffens luftvägar har beräknats till 180 centimeter per sekund, vilket är ungefär dubbelt så snabbt som hos människan.

Luftströmmen hos giraffer är faktiskt så snabb att den är nära att bli turbulent. Det skulle öka luftmotståndet och därmed minska andningseffektiviteten.

En giraffs luftstrupe är endast omkring fyra centimeter i diameter. I förhållande till längden är det förvånande snävt i jämförelse med hos andra däggdjur. Forskarna anser att det döda luftrummet i luftstrupen skulle bli för stort, om det hade en större diameter.