Police dog

Hundar kan lukta skillnad på tvillingar

Nosen på en hund kan göra det som forskningsinstrument inte klarar.

Inte ens den mest avancerade forskningsutrustning kan skilja mellan enäggstvillingars lukt, men det kan en hunds fina nos, visar ett nytt försök.

Enäggstvillingar har identiskt DNA, och därför är det omöjligt för till exempel kriminaltekniker att skilja deras spår från varandra.

En tränad polishund kan dock fånga upp extremt små skillnader i tvillingars lukt – och det trots att tvillingarna lever i samma miljö och äter samma slags mat.

Forskare vid bland annat Czech University of Life Sciences lät 10 polishundar genomföra 12 tester, i vilka de nosade på olika material som har varit i beröring med en rad tvillingpars navlar. I samtliga fall kunde hundarna identifiera rätt tvilling.

Försöket visade att det är först från femårsåldern som tvillingpars lukter blir tillräckligt olika för att en polishund skall kunna känna skillnad. Hur skillnaden uppstår är dock en gåta.

Det måste vara frågan om utifrån kommande påverkan, som kan förändra en individs lukt, till exempel inflammation eller andra sjukdomstillstånd, menar forskarna.