Counting whales

Forskare räknar valar från rymden

Med hjälp av satellitbilder kan forskare nu räkna valar från rymden. Räkningen av jordens största havsdjur ska lära oss mer om bl.a. miljöförändringar och djurbestånd.

22 maj 2014

Satellitbilder av jorden är oftast förknippade med bilder av hela planeten där detaljer kan försvinna i periferin. Borta är människor, grus och, för den delen, valarna.

Räknar valar automatiskt

Nu gör en ny metod det lättare för forskare att hålla ett öga på jordens största havsdjur. Genom att ta satellitbilder i mycket hög upplösning och sedan låta bildbehandlingsprogram analysera dem automatiskt, kan systemet hitta valar på bilder med 90 procents säkerhet.

Övervakning av valar blir billigare

I dag måste forskarna räkna valarna manuellt från stranden eller från däcket på ett fartyg. Det är en långsam och kostsam process. Testet av ett automatiserat system som bygger på satellitbilder bådar gott för övervakning av valar. Ett mycket större område kan nu sökas av till ett mycket lägre pris, eftersom en ny generation av satelliter kan se föremål ända ner till en storlek på 50 centimeter.

Valbilder

VALBILDER som tagits av World-View-2-satelliten liknar små prickar i havet, men är detaljerade nog för att räkna valar.