Whale mouth

Nervbunt stänger valens fyllda gap

Forskarna har hittat ett geléaktigt sinnesorgan i fenvalens underkäke.

24 oktober 2012

Biologi Först förstod de amerikanska forskarna vid bland annat Smithsonian National Museum of Natural History inte funktionen hos den underliga klump vävnad som de nyligen hittade i underkäken på en fenval.

Det dallrande klotet, stort som en grapefrukt, har nu visat sig vara ett sinnesorgan, som hjälper fenvalarna att öppna och stänga gapet, på ett sådant sätt att de får i sig mesta möjliga föda. Fenvalar jagar genom att suga in enorma mängder vatten i gapet och filtrera bort småfisk och krill, när vattnet släpps ut igen. Därför är det avgörande för valen hur den rör sina käkar, när den drar in vatten och när den sedan stänger gapet.

Sinnesorganet sitter längst fram mellan fenvalens båda underkäkshalvor. När käkarna börjar röra sig, registrerar sinnesorganet det, och när det finns lagom mycket krill i gapet, sänder sinnesorganet en signal till hjärnan att djuret skall stänga munnen. Forskarna menar även att sinnesorganet kan registrera när valens elastiska halspåse utvidgar sig i takt med att den tar in vatten och föda, innan den börjar filtrera från krillen.

Upptäckten av sinnesorganet gör det lättare för forskarna att förstå hur fenvalarna kan skaffa tillräckligt med föda för att upprätthålla sin enorma storlek.

Ordboken

*Krill: *Är det norska ordet för "småfisk". Krill utgörs av små så kallade lysräkor, som lever i haven runt Antarktis.

Balaenopteridae: **Är det latinska namnet för familjen fenvalar, vilka tillhör bardvalarna. Familjen består av arterna blåval, sillval, knölval, vikval, antarktisk vikval, Brydes fenval och sejval.******