Prehistorische mensenhaai DK

Vithajens stamfader hittad

Fossil från Peru avslöjar makohajen som den fruktade vithajens förfader.

12 oktober 2009

Ett välbevarat hajfossil bevisar enligt forskare vid Florida Museum of Natural History att vithajen härstammar från den nu levande makohajen. Det har hittills varit en öppen fråga bland biologer om vithajen härstammar från makohajen eller från den utdöda Megalodon, som med sina cirka 20 meter är den största köttätande fisk som har levt i världshaven.

Fyndet består bland annat av en komplett käke med 222 intakta tänder samt en ryggrad med 45 ryggkotor. För att avgöra om fossilet kommer från makohajen eller från Megalodon har man fokuserat på fossilets tänder.

Nära band till bredtandad makohaj

Slutsatsen är att fossilet kommer från en stor vithaj, som har mycket täta familjeband med en bredtandad makohaj, Isurus hastalis, som levde för nio till tio miljoner år sedan och mätte cirka åtta meter på längden. Fossilet, som har hittats i södra Peru, är mellan fyra och fem miljoner år gammalt. Det hittades 1988, men har under mellantiden varit en del av en privat fossilsamling i USA. Att döma av bland annat tandstorleken var hajen cirka 20 år då den dog och mätte omkring fem meter.