whale shark

Valhajens storlek mäts exakt med laserkamera

Forskare från Australien har utvecklat en ny metod att mäta den enorma valhajen.

30 maj 2011

Den gigantiska valhajen (Rhincodon typus) är den största av alla fiskar. Med gängse mätmetoder har man uppskattat att den kan bli upp till 20 meter lång.

Dessa metoder har dock varit behäftade med betydande osäkerhet, då de bland annat bestått i att erfarna forskare uppskattat storleken utifrån foton eller genom att dyka med hajarna.

Mätosäkerheten kan nu vara ett minne blott, då forskare vid bland annat University of Queensland i Australien har utvecklat en ny metod för att mäta längden av de enorma djuren. Metoden, som kallas laserfotogrammetri, bygger på ett kamerasystem, som består av två gröna laserpekpinnar som är monterade med exakt 50 centimeters avstånd på en metallskena, med en undervattenskamera mellan.

En dykare simmar sedan på ett avstånd av cirka fem meter från en fritt simmande valhaj och tar en bild av en del av valhajen, på vilken det har satts två gröna laserprickar.

Genom att ta flera överlappande fotografier av hela valhajen har man till sist en mycket exakt mätning av längden, då de gröna prickarna användas som måttstock.