Ninjahaj

Forskare hittar självlysande ninjahaj

En märklig självlysande haj har upptäckts. Den lilla lanternhajen har fått epitetet ”ninja” för sin fantastiska förmåga att kamouflera sig och smyga sig på sina offer.

9 januari 2016 av Andreas Ebbesen Jensen

Den är visserligen bara 50 centimeter lång och dess gap rymmer inte mycket mer än motsvarande ett kycklinglår.

När det handlar om att osedd smyga sig på sitt byte får dock självaste vithajen buga sig för hajfamiljens nyaste medlem..

Den osynliga jägaren

”Ninjalanternhajen”, som precis har upptäckts utanför Centralamerikas kuster, har nämligen begåvats med en kamouflageteknik som gör den till en lika ljudlös dråpare som de japanska krigare den uppkallats efter.

Med hjälp av lysorgan (även kallade fotoforer) som gör att hajen kan lysa upp i mörkret kan den lilla köttätaren enkelt smyga sig på byte i form av småfisk och räkor utan att bli upptäckt.

Den självlysande hajen lever nämligen tusen meter under havsytan, dit endast lite ljus tränger ned. Forskarna tror att hajen använder de självlysande cellerna för att få sin svarta kropp att sticka ut mindre i omgivningen och smälta ihop med det svaga ljus som tränger ned i havsdjupet. På samma sätt som en kameleont byter färg efter den miljö den befinner sig i.

Hajen använder självlysande celler för att glittra och blinka i en imitation av det blygsamma solljus som trots allt tränger ned till en kilometers djup. På så sätt kan den ovanifrån smyga sig på sina intet ont anande offer.

Fisk med belysning

Den nya ninjahajen är dock inte den enda fisken i havet med egen belysning.

Forskare anser att 80 procent av alla de varelser som själva kan alstra ljus (bioluminescens), lever i havet, däribland bläckfiskar, maneter och snäckor.

Vanligtvis använder djuren ljuset för att locka till sig en partner eller ett byte, men forskarna menar alltså att den nyupptäckta hajen använder tekniken för att smälta ihop med omgivningen snarare än att sticka ut och dra till sig uppmärksamhet.

Superninjahaj

Ninjalanternhajen fick sitt speciella namn, när en av forskarna bakom fyndet, Victoria Vásquez, bad sina kusiner i åldrarna tio till fjorton att ge namn åt den nya hajarten med de säregna egenskaperna.

Officiellt är den självlysande hajen dock uppkallad efter ”Hajen”-författaren, Peter Benchley, och har fått det latinska namnet Etmopterus benchleyi.

De totalt åtta exemplaren av den självlysande hajarten upptäcktes av forskare vid Pacific Shark Research Center i Kalifornien och har beskrivits mer ingående i tidskriften Journal of the Ocean Science Foundation.