mikroplastik i bugen på fiskelarve fra Østersøen

Mikroplast försvagar fiskbebisar

För först gången någonsin har forskare bevisat att fisklarver blir mindre, slöare och dummare av att äta mikroplast. Trots det föredrar fiskyngel den flytande plast-skräpmaten framför sin naturliga föda.

10 juni 2016 av Mikkel Skovbo

En full sopbil varje minut.

Så mycket plast släpper vi ut i havet varje år – 8 miiljoner ton – och nu avslöjar en svensk studie att fisklarver inte bara älskar det – det skadar dem också.

Aborrens fisklarver som utsattes för mikroplast var både mindre, mindre fysiskt aktiva och sämre på att undvika rovdjur än andra fisklarver.

”Om andra fiskarter påverkas av mikroplast på samma sätt kan effekten på havets ekosystem vara betydande, säger Oona Lönnstedt, biologen från Uppsala Universitet.

Mikroplast gör bebisfisk till enkelt byte

Lönnstedt överraskades av att fisklarverna bara åt plasten när det fanns både 0,1 millimeters plastkulor och djurplankton tillgängligt.

Hon tror att doften av plasten framkallar en ätreflex hos fisklarverna.

Läs mer om mikroplast här

Forskarna kunde mäta avtagande tillväxt samt minskad aktivitet och överlevnadsförmåga hos de plastätande fisklarverna.

100 procent av dem blev uppätna av rovfiskar i ett 24-timmarstest, medan endast 50 procent av de fisklarverna som åt djurplankton slutade som fiskmat.

Fiskdöd kan bero på mikroplast

De svenska forskarna kopplar ihop nedgången av abborrar i Östersjön – där havet är tillräckligt friskt för att de kan leva där – med ökad fisklarvsdöd.

Mikroplasten är en möjlig förklaring och forskarna har också sett liknande tendenser hos flera fiskar som lever i korallrev.

Nästa steg för de svenska forskarna är att avgöra exakt hur mikroplasten påverkar fiskarna och vilken typ av mikroplast som är värst för dem.