Salmon

Lax hittar hem med hjälp av magnetism

Undersökning visar att lax dras mot särskilda geomagnetiska fält.

12 juni 2013

Forskarna har länge misstänkt att lax använder sig av magnetism, när de efter flera år till havs skall hitta tillbaka till sin kläckningsflod för att fortplanta sig.

Nu bekräftar en amerikansk-kanadensisk undersökning att denna hypotes med all sannolikhet är sann.

Lax ritar en mental karta

Enligt marinbiologen Nathan Putman vid Oregon State University i USA lagrar laxen i sin hjärna en mental karta över det geomagnetiska fältet, när den lämnar sin vanliga flod. Kartan kan laxen sedan navigera efter, när den skall hem igen.

Slutsatsen bygger bland annat på en genomgång av 56 års data om indianlaxens resa från Stilla havet till Fraserfloden i British Columbia. Området är perfekt för att studera laxens navigationsförmåga, för ön Vancouver Island blockerar flodens mynning, så att laxen är tvungen att simma antingen söder eller norr om den för att nå floden.

Lax återvänder till födelsefloden

Putmans undersökning visar att det geomagnetiska fältet i området varierar i styrka år från år – och att laxarna alltid väljer den rutt vars magnetfält påminner om födelseflodens.

Upptäckten gör det möjligt för experter på fiskvård att hålla ögonen på laxbestånden, då de säkrare kan förutsäga deras flyttningsvägar.