Swima-mask

Djuphavsmask har lysgranater

Amerikanska biologer upptäcker avancerad försvarsstrategi.

12 maj 2010

I havens djup har amerikanska forskare hittat en helt ny grupp av simmande maskar, som kastar delar av sin kropp som bomber mot rovdjur. De unika swima-maskarna har hittats på över 1900 meters djup, där mörkret är totalt.

De små bomberna börjar överraskande nog att lysa grönt, så snart masken släpper dem, och forskarna menar att det är en avancerad form av avledningsmanöver, som skall få rovdjuret att jaga efter den lösa kroppsdelen, på samma sätt som ödlor kan tappa svansen för att lura fienden.

Karen J. Osborn vid Scripps Institution of Oceanography i Kalifornien i USA har lett forskningen och berättar att maskarna hittats med hjälp av obemannade, fjärrstyrda miniubåtar. Totalt har forskarna hittat och samlat in sju nya arter utanför Kalifornien, Oregon, Mexiko och Filippinerna, och fem av arterna har setts kasta ”lysgranater”.

Ljuset avges av bakterier

Maskarna är i genomsnitt tre–fyra centimeter långa med några stora exemplar på upp till tio centimeter och har en ganska speciell kroppsform med rader av borst spretande ut från sidorna. Dessa använder de när de snabbt paddlar sig genom vattnet. De självlysande bomberna är 1–4 millimeter långa, och när masken blir störd eller hotas, kastar den ett par av dem och simmar i väg. Ljuset som bomberna avger kallas bioluminescens och produceras av bakterier som lever i symbios med masken.

Evolutionärt är de närmaste släktingarna till swima-maskarna arter som lever på havsbottnen, och en närmare studie av dessa pekar på att bomberna utvecklats från gälar som lätt faller av. Forskarna säger att fyndet av maskarnas särskilda försvarstrick vittnar om hur mycket vi ännu kan lära om djuphavet, och att vi kan skörda många stora vinster genom ytterligare utforskning.