Octopus arm 2014/14

Alla jättebläckfiskar tillhör samma art

Video: En jättebläckfisk fångades första gången någonsin på film 2013. Ny forskning visar dessutom att alla jättebläckfiskar världen över tillhör samma art. Därmed har forskarna fått lite mer inblick i en av havets gåtfulla jättar.

1 september 2014 av Rasmus Palludan

Tio dödliga tentaklar. Ögon i storlek med ett människohuvud. En vass papegojnäbb som sliter bytet i små bitar.

Fångad på film

Se den metallblanka jättebläckfisken stirra in i kameran i filmen här:

Förmodligen finns det över 100 miljoner av de upp till 900 kilo tunga jättebläckfiskarna runt om i världshaven. Trots det visste vi bara framtill för några årtionden sedan förvånansvärt lite om dem, även om forskarna nu har börjat ta reda på mer om det gigantiska havsdjurets hemligheter.

jättebläckfiskar tillhör samma art

Nyligen tog ett internationellt forskarteam DNA-analyser på 43 jättebläckfiskar som samlades in från Atlanten, Stilla havet och Antarktiska oceanen. Forskarna kunde dra den överraskande slutsatsen att alla jättebläckfiskar världen över är förvånansvärt lika – alla tillhör samma art.

Tidigare var man eniga om att det fanns upp emot 21 olika jättebläckfiskarter i världen, men forskarna upptäckte att av 20 331 genetiska markörer avvek de olika bläckfiskarna enbart med 181 genetiska basbar, vilket är en minimal skillnad.

Havsströmmarna sprider bestånden

Resultatet är överraskande eftersom jättebläckfiskar normalt inte rör sig över stora avstånd utan håller sig till vissa områden i djupet. Trots det har bestånden spridit sig så att det är samma jättebläckfisksart som i dag lever över hela världen. En trolig förklaring är bläckfiskhonornas ägg eller larver stiger upp till ytan och därefter driver iväg med de globala havsströmmarna.

De nya forksningresultaten gör att forskarna vet lite mer om det mystiska djuphavsdjuret. En annan banbrytande upptäckt om jättebläckfisken skedde när man för första gången lyckades fånga det enorma djuret på film. Se videoklippet i början av artikeln.

Läs mer om jättebläckfisken

Läs mycket mer om jättebläckfiskar i Illustrerad Vetenskap 2014 nr. 14.

Du kan læse mere om kæmpeblæksprutten i artiklen "Den sky gigant" fra Illustreret Videnskab 2014 nr. 14.

Download artiklen nederst på siden.