Acorn worm

Biologer hittar udda livsformer i djupet

Bergskedja under vattnet gömmer nya arter, som kan avslöja nyheter om ryggradsdjurens utveckling.

8 november 2010

Under en expedition till en undervattensbergskedja i norra Atlanten har forskare från bland annat University of Aberdeen i Skottland upptäckt en mängd mycket särpräglade djur. Mer än tio av de funna djuren är förmodligen helt nya arter.

Arterna registrerades och samlades in av den fjärrstyrda undervattensfarkosten "Isis". Farkosten lade 300 dyktimmar på mellan 700 och 3600 meters djup längs den del av Mittatlantiska höjdryggen som löper på bottnen mellan Island och Azorerna. Den avancerade undervattensfarkosten gjorde det möjligt för forskarna att undersöka djurlivet både på branta klippsidor och i platta områden.

Bland de nya livsformerna finns det flera arter av svalgsträngsdjur. Det är maskliknande djur som ofta blir 10–25 centimeter långa och lever av organiskt material i havsbottnen. Svalgsträngsdjur är intressanta i ett evolutionsperspektiv, då de i ryggen har en nervsträng, som är en föregångare till den ryggrad vi människor och andra ryggradsdjur är utrustade med. Forskarna hoppas därför att DNA-analyser av de nya svalgsträngsdjuren kan bidra till en större förståelse av de tidigaste stadierna i ryggradsdjurens utveckling.

Undervandsbåden Isis

Expeditionens andra nyupptäckta arter var bland annat flera sjögurkor, som tillhör djurgruppen tagghudingar och har en korvliknande form och storlek. Vanligtvis lever sjögurkor uteslutande på havsbottnen, men till forskarnas förvåning simmade flera av de nya arterna av sjögurkor fritt runt i vattenpelaren.

Biologerna fann även en okänd art av manet, som uppförde sig mycket otraditionellt. Maneter uppehåller sig vanligtvis högt upp i vattenpelaren, men den nya arten stannar nere vid havsbottnen, där den låter sina långa trådar glida över bottnen, när den flyter framåt.

Expeditionen ingår i ett projekt kallat ”Census of Marine Life”, som skall ge oss ny kunskap om djuphavet.