Ny frøart er gennemsigtig

Ny grodart är genomskinlig

Forskare från Costa Rica har upptäckt en ny grodart som låter forskarna observera dess inre - medan den är levande väl att märka.

20 april 2015 av Babak Arvanaghi

Grodans hjärta och lever kan ses genom magen

Den är limegrön på ytan och skiljer sig inte mycket från andra grodor vid ett första ögonkast. Men den nyligen upptäckta grodarten Hyalinobatrachium dianae är mycket speciell.

Om man vänder på den och tittar på dess mage möts man av genomskinlig och glasaktig hud. På så sätt är det alltså möjligt att se grodans inälvor - från hjärtat som slår till levern och matsmältningssystemet.

Grodan som håller till i de costaricanska bergen mäter bara 2,5 centimeter och har även ett annat säreget kännetecken förutom den genomskinliga buken. Dess ögon liknar till förväxling Kermit i Mupparnas ögon.

Sydamerikanska paddor har egendomliga egenskaper