Boophis affelenae

Madagaskar döljer 200 nya grodarter

Biologer har upptäckt att antalet grodarter på ön är cirka dubbelt så stort som man trodde tidigare

9 oktober 2009

Med en ny metod för bedömning av grodarterna på ön Madagaskar utanför Afrika kom biologer från bland annat Museo Nacional de Ciencias Naturales i Spanien fram till att antalet arter är dubbelt så stort som det antal som finns beskrivet – 244 stycken.

Metoden bestod i att integrera genetiska, fysiska och akustiska data om de grodarter på ön som man redan känner till. Forskarna utförde bland annat genetiska analyser av 2850 grodor, som hade samlats in på 170 platser på Madagaskar.

Stor genetisk variation

Analyserna visar en stor genetisk variation mellan grodorna på ön. Utifrån andra data och konstruerade stamträd för grodorna gjorde biologerna en uppskattning, som förutsäger att det sannolikt finns dubbelt så många grodarter på Madagaskar som man redan känner till. De uppskattar att det finns mellan 373 och 465 grodarter på ön. Globalt har antalet kända grodarter stigit med 19,4 procent de senaste tio åren, så att man nu registrerat 6449 arter. Enligt de spanska biologerna tyder mycket på att antalet grodarter i världen kommer att fördubblas eller till och med fyrdubblas, innan samtliga arter hittats och beskrivits.