Den osynliga floden

Galleri: Naturens egen Noas ark

Mekongfloden rinner drygt 400 mil genom områden, som varit stängt land på grund av krig och oroligheter. Nu har det öppnats för forskare, och det visar upp ett otal okända djurarter och många hotade arter, som har funnit en fristad här.

28 oktober 2011

Chavthou hoppar upp på klippan och stampar hårt ett par gånger. Ett stort klippstycke ger efter och rutschar nedför berget, medan den kambodjanske forskaren står stilla ett ögonblick för att återvinna balansen.

Han har som naturforskare anställd av organisationen Flora and Fauna International klättrat runt i Cardamobergen i Pursatprovinsen i Kambodja massor av gånger tidigare, så han vet precis hur han skall trampa för att undvika landminor, giftiga växter, taggar och lösa stenar.

”Nu trampar jag inte på den på tillbakavägen”, förklarar han, innan han obesvärat fortsätter uppåt. Över honom stänger träden ute den stekheta solen, och den nästan osynliga stig Chavthou följer går brant uppåt och är ofta blockerad av gröna växter, som han böjer ned eller slår åt sidan med en käpp.

”När man är vetenskapsman här, gäller det att ha både bra kondition och en bra hjärna”, säger han skämtsamt.