Varför flyger brevduvor inte vilse?

Hur bär en brevduva sig åt för att hitta över avstånd på flera hundra kilometer?

1 september 2009

Man har i flera år vetat att brevduvor orienterar sig efter kännetecken i det landskap de brukar flyga över – till exempel följer de vägarna i ett känt område. Nu tyder helt ny forskning dock på att fåglarna även har ett magnetiskt sinne, som gör att de kan orientera sig efter den magnetiska nordpolen. I ett försök placerade ny-zeeländska forskare några brevduvor i en specialbyggd trätunnel med en foderbräda i var ände. Runt tunneln hade man lindat magnetspolar, som kunde slås av och till, så att forskarna antingen kunde låta naturens magnetfält råda eller skapa ett konstgjort magnet-fält. Duvorna tränades nu i att flyga till den ena änden, när spolarna var tillslagna, och till den andra änden, när de slagits ifrån. Fåg-larna klarade uppgiften galant, men deras förmåga att välja rätt foderbräda försvann fullständigt, när forskarna fäste magneter vid näbben. Försöket visar att duvorna faktiskt har ett slags kompass inbyggd, så att de kan känna jordens magnetfält. Forskarna anser att duvorna använder denna speciella förmåga, när de skall navigera över långa avstånd eller skall hitta hem över okänd terräng.