Nazca booby

Mobbning går i arv hos havsfåglar

Hos människan ses ofta att barn som utsätts för våld och misshandel själva blir våldsamma. Samma mönster kan ses hos fåglar, säger forskare vid bland annat Wake Forest University i North Carolina, som har följt en koloni av nazcasulor.

26 januari 2012

Nazcasulan lever i stora kolonier på Galapagosöarna, och när föräldrarna letar föda, lämnas ungarna ensamma i boet. Strax dyker andra vuxna fåglar upp och är aggressiva mot ungarna och försöker utföra sexuella handlingar med dem.

När ungarna senare själva bygger bo och får ungar upprepas mönstret: de börjar besöka andra, obevakade bon för att misshandla ungar.

Stress i unga år ökar aggressiviteten

Detta beror enligt forskarna troligen på att stresspåverkan i ung ålder leder till ökad aggressivitet, när ungarna blir vuxna. Forskarna har mätt fåglarnas nivåer av stresshormonet kortikosteron, vilket motsvarar kortisol hos däggdjur. Nivån femdubblas hos fåglarna under misshandeln och är fortfarande förhöjd morgonen därpå.

Så stora förändringar i en unges hormonbalans påverkar den så kallade neuroendokrina utvecklingen och leder till beteendeförändringar hos ungen senare i livet.