Vad är skälet till att vissa fåglar rör sig ryckigt?

1 september 2009

Nästan all anatomi hos fåglarna är anpassningar för att bli oöverträffade mästare i att flyga. Det har inneburit ett lätt och tunt skelett och muskler, som är anpassade för flygning och av den anledningen inte optimala på marken. Därför kan en del fåglar förefalla mindre eleganta i sina rörelser än till exempel däggdjur. Fåglar har ingen riktig muskelvävnad i den nedre delen av benen, vilket kan vara en av anledningarna till att en del av dem ser lite stela och ryckiga ut i sina rörelser. I gengäld betyder avsaknaden av muskler att benen är lättare och mer köldtåliga. Simfåglar, som änder, är primärt utvecklade för flygning och simning och måste därför finna sig i att ha en klumpig och vaggande gång på marken. Vissa fåglar, såsom höns och duvor, gör dessutom tydligt ryckiga rörelser med huvudet, som kastas fram och tillbaka, när de går. Ornitologer menar att de ryckiga rörelserna både ger mekaniskt stöd för att hålla balansen och har stor betydelse för fåglarnas syn. Genom att hålla huvudet fixerat så länge som möjligt i en bestämd position, innan det rörs vidare till nästa fixerade position, uppnår fåglarna en bättre visuell uppfattning av omgivningen.