nb_u19 Penguins

Pingviner smälter is med avföring

Ny forskning visar att åsnepingviner strategiskt använder sina egna exkrementer till att smälta isen på Antarktis, så att de kan bygga de bästa bona till sina ungar. Avföringen drar till sig solens varma strålar.

7 maj 2015 av Karine Kirkebæk

En ordspråk lyder "Dålig fågel, som kackar i eget bo". Men forskare har kommit fram till att detta inte gäller åsnepingvinerna som lever på Antarktis.

Forskarna har upptäckt att denna pingvinart lägger sin avföring på den tjocka isen där de gärna vill bygga ett bo till sina ungar. Avföringen smälter isen så att pingvinerna kan bygga bon på marken istället för på isen.

Medveten taktik

Avföringstekniken har visat sig vara mycket medveten från djurens sida. De flockas i grupper innan häckningssäsongen startar och smälter tillsammans ett större område för att skapa de bästa förutsättningarna för sina kommande ungar.

Forskare från University of Oxford har videofilmat flera tusen timmar av en bestämd flock åsnepingviner över ett år. Genom att titta på videoinspelningarna och jämföra det med data över hastigheten på snösmältning har forskarna kunnat slå fast att pingvinerna använder sin avföring strategiskt.

VIDEO: Se time lapse över pingvinernas smältande

Avföring absorberar värmen

Avföringens mörka färg absorberar värmen från den annars svaga antarktiska solen snabbare än annars.

Åsnepingvinen tillhör de ovanligaste pingvinarterna, och det finns bara 300?000 häckande par på Antarktis.

Pingvinens historia i luften

För miljoner år sedan flög pingvinerna runt som andra fåglar. Men läs här varför de vek in vingarna, bildade fenor och bosatte sig på land.