Kan människor lära fågelungar att flyga?

Är flygning en medfödd reflex hos fåglar? Eller måste människor som föder upp föräldralösa fågelungar lära dem att flyga?

Tidigare ansåg man att djur är uteslutande instinktiva varelser. Det vill säga att de föds med alla de färdigheter som behövs. Därför tog man inga speciella hänsyn till djur i fångenskap. Resultatet var att många av dessa uppfattade sig själva som ett slags människor och inte klarade sig utanför sina burar och inhängnader. I dag vet vi att många djur måste gå igenom någon form av inlärningsprocess, innan de kan allt de behöver kunna. De flesta fåglar behöver dock inte lära sig att flyga; den förmågan är medfödd. Å andra sidan måste de ofta stimuleras att öva sig, så när de föds upp av människor måste djurskötarna ibland leka djurföräldrar Handlar det om flyttfåglar, måste ungarna dessutom lära sig vart de skall flyga och när. Normalt gör man det genom att låta dem följa med andra fåglar, men under arbetet med den sällsynta amerikanska trumpetartranan har man försökt lära tranungarna nya flyttsträck, så att de undviker de farligaste områdena. Fåglarna vandes vid att flyga tillsammans med ett ultralätt flygplan, som på hösten guidade dem längs rätt väg till vinterkvarteret.