Kan en fågel flyga i tyngdlöst tillstånd?

Skulle en fågel fortfarande kunna flyga, om man tog upp den i en rymdfärja?

1 september 2009

När en fågel flyger uppe i luften, påverkas den normalt av fyra olika krafter: en uppåtdrift som håller den i luften, en framåtdrift som får den att röra sig framåt, luftmotståndet som fungerar bromsande samt tyngdkraften som försöker dra fågeln nedåt. I tyngdlöst tillstånd gör de tre första krafterna fortfarande sig gällande. Därför kommer en fågel – i varje fall i teorin – fortfarande att kunna flyga. Problemet är bara att om tyngdkraften upphör att verka får fågeln svårare att styra. Ett enda vingslag kommer att vara nog för att fågeln skall fortsätta framåt, tills den stöter emot väggen i den änden av rymdfärjan. Fåglar är dock extremt anpassningsbara med hänsyn till flygning och kan justera både uppdrift och framdrift med stor precision. De kan emellertid inte stänga av uppdriften helt och kommer därför att tendera att röra sig uppåt, så i praktiken kommer en tyngdlös flygtur nog att utvecklas till ett förvirrat kringtumlande.