Hur kan en kyckling andas i ägget?

Kycklingen andas för första gången genom näbben strax innan ägget kläcks. När kycklingen är färdigutvecklad, pickar den hål på en hinna inne i äggskalet och drar sitt första andetag i en luftficka som finns inne i ägget. Därefter bryter sig kycklingen genom äggskalet, men kycklingfostret behöver syre för hela sin utveckling, och detta garanteras av äggskalets speciella konstruktion. Äggskalet är faktiskt en av evolutionens största uppfinningar, och i tidernas gryning tillät det djuren att inta land. Fiskarnas och groddjurens geléaktiga ägg skyddar inte fostret mot luftens uttorkande effekt och måste därför läggas i vatten. Med tillkomsten av det vattentäta äggskalet sveptes fostret dock in i ett tryggt litet akvarium fyllt med vatten och näring och skyddades mot stötar och mikroorganismer. Det gav dock samtidigt upphov till ett nytt problem: Hur skall fostret få syre? Alla de olika typer av ägg som finns löser problemet på samma sätt: det yttre skalet låter syret passera, medan vatten hålls ute. I hönsägget ser 8000 porer i skalet till att syre når in till fostret. Skalet består av 3 procent protein och 97 procent mineraler – i synnerhet kalcit.