Ifrita kowaldi

Finns det giftiga fåglar?

Flera fågelarter på Nya Guinea innehåller gifter.

Giftighet är normalt inte något som man förknippar med fåglar, och det finns heller ingen fågel som förlamar eller dödar sitt byte med hjälp av gift. Icke desto mindre har forskare de senaste 20 åren funnit flera fågelarter, som innehåller gifter. Hittills har de giftiga fåglarna dock enbart hittats på Nya Guinea.

De första fåglar som forskarna hittade gifter i tillhör samtliga släktet Pitohui. Studier har visat att giftet särskilt förekommer i fjädrarna på fågelns buk, bröst och ben. Därefter har man funnit flera fågelarter, besläktade med Pitohui-fåglarna, som också innehåller giftiga ämnen.

Gifterna är olika typer av batrachotoxiner. Forskarna anser inte att fåglarna själva tillverkar giftet utan att de får det i sig med födan. Det är även osäkert vad fåglarna använder giftet till. Ett förslag är att det används till att bekämpa parasiter och skydda mot infektioner i hud och fjädrar, ett annat att giftet skyddar mot rovdjur.