Är det bara fåglar som kan härma människoröster?

1 september 2009

Det är välkänt att många fåglar kan härma människans röst och uttala ordljud. De bästa röstimitatörerna är papegojor, undulater och beostarar. Vad gäller andra djur finns det bara några få säkra berättelser. En del kattägare hävdar till exempel att deras husdjur kan utstöta människoljud, men det har inte undersökts vetenskapligt. Nyligen har det dock bekräftats att elefanter har en särskild, anmärkningsvärd förmåga att efterlikna människans röst. I en djurpark i Sydkorea hörde en djurskötare en dag några ord komma inifrån elefanternas stall. Det visade sig att de kom från den 15-åriga indiska elefanten Kosik. Elefanten kunde säga små korta ord som ”bal” (mat), ”joa” (god) och ”anja” (sitt). Normalt frambringar elefanterna bara ljud genom snabeln, men de forskare som nu har studerat Kosik menar att han kan härma människors ljud genom att blåsa ut luft genom snabeln och modifiera den med tungan, kindtänderna och betarnas inre. Att elefanten på äkta papegojvis har lärt sig att återge några av sin djurskötares ord tar forskarna som ett tecken på att det finns ett synnerligen starkt band mellan dem båda.