New frog like animal

Expedition hittar 46 nya arter i Sydamerika

Exotiska djurarter myllrar fram under studier av Sydamerikas djungel

3 augusti 2012

Hela 46 okända arter av grodor, fiskar och insekter har upptäckts under en expedition i sydvästra Surinam, längs floderna Kutari och Sipaliwini i Kwamalasamuturegionen i Sydamerika. Expeditionen ägde rum 2010, men artrikedomen i området är så stor att det 53 man stora forskarlaget, utsänt av organisationen Conservation International, först 2012 blivit klar med katalogiseringen av de många fynden.

Sammanlagt registrerade expeditionen på bara några veckor nära 1300 olika arter.

Cowboygrodan och Pac-Man-grodan

En av de nya arterna är en mal, som är täckt av spetsiga taggar över större delen av kroppen, samt en groda som har fått smeknamnet ”cowboygrodan” på grund av sina karaktäristiska sporrar. Området i Kwamalasamuturegionen undersöktes som ett led i Conservation Internationals Rapid Assessment Program (RAP).

Programmet har till syfte att på mycket kort tid och med ett massivt uppbåd av forskare kartlägga den biologiska mångfalden i ett avgränsat område. Utöver de nyupptäckta arterna bjuder Kwamalasamuturegionen också på en rad kända men tämligen spektakulära arter, som bara har hittats i detta område.

Det gäller till exempel en art av horngroda kallad Pac-Man-grodan, för att dess mun är så bred att den kan sluka ett byte lika stort som den själv.