Planet of the apes

Djurs förmågor förbluffar forskarna

Normalt brukar forskarna säga att medvetenhet och logik är två egenskaper som gör att människan står över djuren. Men i dessa unika filmklipp visar djur båda egenskaperna.

16 juni 2014 av Rasmus Kragh Jakobsen

Varje gång forskare har utpekat en egenskap som unik för människan har djur visat sig kunna ha den samma. Forskarna arbetar på att hitta den lilla skillnaden som skiljer människan från djuren.

Vissa djur är medvetna om sig själva

Ett listigt försök visar om djuret är medvetet om sig själv. När djuret är nedsövt får det ett smak- och luktfritt märke i pannan.

När “offret” vaknar placeras det framför en spegel och om djuret studerar sin spegelbild nära eller försöker att gnugga av märket drar forskarna slutsatsen att djuret är medvetet om sig själv och har en förväntan om hur världen ser ut.

Människoapor, tamkatter och delfiner har klarat testet som en bebis först klarar när den är äldre än 15 månader gammal.

Kråkor är uppfinningsrika

Många djur är också otroligt duktiga problemlösare. I ett av de mest imponerande nya försöken har kråkor demonstrerat en stor uppfinningsrikedom.

Fåglarna ställs framför en smal bägare med vatten där det ligger en larv på ytan som de inte kan nå ned till. Vid sidan av står en skål med stenar och fåglarna börjar omedelbart att fylla i sten i bägaren tills att vattenståndet stiger så mycket att de kan få tag i larven.

Filmer: Se de otroliga försöken

Delfin tittar sig i spegeln

Orangutang får märke i pannan

Kråkor fyller bägare med sten

Läs mer om skillnaden på människor och djur

Läs mer om "Jakten på den lilla skillnaden" i artikeln från Illustrerad Vetenskap. Ladda ner den i sin helhet genom att klicka här nedan.