Salamander eggs

Alger flyttar in i en salamander

Biologer har upptäckt en extrem form av symbios mellan en alg och en salamander

5 september 2011

Två olika arter kan leva så nära inpå varandra att det rör sig om en symbios, i vilken båda parter får ut något av alliansen. Det har biologerna länge vetat. Nu överraskar emellertid en liten alg och en salamander med en hittills okänd och osedvanligt intim form av samliv.

Det är forskare vid bland annat kanadensiska Dalhousie University i Halifax, som har upptäckt ett partnerskap mellan den encelliga algen Oophila amblystomatis och den fläckiga salamandern Ambystoma maculatum, som lever i östra delen av Nordamerika. Dessa båda arter lever så tätt att algen har flyttat in i salamanderns celler. Salamanderns immunförsvar borde egentligen avvisa varje försök till invasion av dess celler, men så sker inte.

Algae in salamander cells

Undersökningar har visat att både salamandern och algen får ut mycket av samlivet, och det är anledningen till att algen släpps in, konstaterar forskarna. Algen gör sig klar att tränga in, när salamandern lägger ägg i vatten. När salamanderfostrets nervsystem bildas, friges kväve. Detta fungerar som algens entrébiljett, för den glufsar i sig kvävet och stortrivs.

Så mycket kan forskarna se i sina mikroskop, men precis hur algen bär sig åt för att komma in i cellerna, vet man inte. Som tack för kvävet producerar algerna syre och kolhydrater till salamandercellerna, och det behöver de. Fosterceller, som inte ”infekterats” av alger, kläcks till exempel långsammare, konstaterar forskarna.